Overskrift 1
mvh. OSCAR
Starter her med af de bedste film jeg har set i meget lang tid så den første gang 18.9. 2011 super manus kan kun sige at det var en meget glædelig oplevelse som jeg gerne deler med andre : )
|
|
titel. Who is baby jane (Gammel men god film)
Hvad blev der egentlig af Baby Jane? |
Bag den ildevarslende titel finder man en barok psykologisk thriller om to celebrity-søstre, der begge går til grunde i en bizar, opslidende magtkamp. Superdivaerne Bette Davis og Joan Crawford, som i virkeligheden havde et notorisk rivaliserende forhold, spiller sammen for første og eneste gang. |
Le Bal
***** (fem af seks stjerner)
Jim Jarmusch (Skuespil, instruktion, produktion, manuskript, fotografi, klip, musik) | ||||||||||
Jim Jarmusch er født i Ohio, men er af tjekkisk-tysk-fransk-irsk herkomst. Han debuterede i begyndelsen af 1980’erne med den noget anstrengte lavbudget-film "Permanent Vacation" og brød igennem med ”Stranger Than Paradise” (1984), stadig et af de bedste eksempler på Jarmuschs helt egen minimalistiske, underdrejet humoristiske stil... |
Men alligevel er Rumble Fish vitterligt en sand klassiker – en lydklassiker. Et must for enhver, der har ørene foldet ud, når de oplever en film. Når filmverdens førende lydfolk løfter sløret for deres største inspirationskilder, bliver Rumble Fish altid nævnt. Og det er der rigtig mange gode grunde til.
Den måske mest indlysende grund er filmens enestående samspil mellem lyd og musik. Den nye Rumble Fish-dvd – som klart kan anbefales fremfor den skrabede, støvede dvd-udgave, der er i distribution herhjemme – indeholder en kort, men informativ dokumentar om musikken, hvor komponisten Stewart Copeland – trommeslageren fra The Police – sidder side om side med lyddesigneren Richard Beggs bag en mixerpult og gennemgår filmens musik- og lydside og fortæller, hvordan tikkende lydeffekter og loopede reallyde (på gammeldags spolebånd!) udgør fundamentet for Copelands kreationer. Og hvordan Beggs ofte remixede Copelands kompositioner totalt, så de fik en helt ny effekt og passede ind i filmens univers. Det er med andre ord umuligt at sige præcist, hvor grænsen går mellem lyd og musik.
At komponist og lyddesigner optræder i tandem på denne måde, er noget af særsyn. For udenforstående kan det lyde ret absurd, men faktisk kniber det ofte i filmbranchen med at få etableret et tæt samarbejde mellem komponist og lyddesigner. Man skulle tro, det var indlysende, at disse to kreative kræfter sammen skaber det ultimative soundtrack, hvor lydeffekter og musik væves ind og ud af hinanden, men ofte ender det som en larmende konkurrence, hvor det gælder om at få sine elementer afspillet højest muligt i det endelige lydmix. Resultatet er at tordnende filmmusik konkurrerer med tordnende lydeffekter, og ofte hænger lydenes tekstur og klangunivers slet ikke sammen med musikkens ditto. Det er udtalt i flere af tidens Hollywood-blockbustere, der ofte er polstret med strygere og tjubang-effekter. Suk.
Men Francis Ford Coppola er gudskelov mindst lige så fokuseret på det lydlige udtryk som på det visuelle – måske fordi hans far er en hæderkronet komponist, som har lavet musik til en række af sønnikes film. I 70’erne var Francis medstifter af det californiske Zoetrope Studios, hvor noget af det vigtigste for ham var, at lydafdelingen fik de optimale betingelser med det nyeste og bedste tekniske udstyr. Coppolas navn optræder på en række af alle tiders ypperste lydfilm – han har instrueret The Conversation, Godfather og Apocalypse Now og produceret The Black Stallion, Koyaanisqatsi, THX-1138 og American Graffiti. I ekstramaterialet på Rumble Fish afslører multitalentet, at han oprindeligt havde tænkt sig selv at skrive musikken, men hans sønner anbefalede Copeland, og det viste sig at være det rette valg.
Filmens specifikationer | |||||||||||||||||||||
Original titel: | Rumble Fish | ||||||||||||||||||||
Dansk titel: | Motorcykeldrengen | ||||||||||||||||||||
Instruktør: | Francis Ford Coppola | ||||||||||||||||||||
Medvirkende: | |||||||||||||||||||||
|
titel
Bad timing
Psykiateren Alex møder Milena til en fest og bliver besat af hende. De indleder et intenst og destruktivt forhold. Efter Milenas selvmordsforsøg fortæller Alex om deres forholdet til politiinspektøren Netusil, der undersøger sagen
titel: Leolo
MEGET EKSTREM men god
Skuespiller Maxime Collin. Canadisk-fransk udsyret sag fra 1992. En romafil dreng kommer i puberteten. Han har det ikke let. Faderen er sygeligt optaget af afføringsmønstre. Søstrene er af en anden verden, og moderen er bare fed. Filmen er smuk så det svider, skarp, poetisk surrealistisk og hvinende morsom...
Det bliver ikke bedrer, jeg må overgive mig totalt har ikke moret mig så meget i lang tid : ) Det blir ikke bedreAmerikansk komediedrama: 08. maj 2009 kl. 21:15 på DR1Jack Nicholson har aldrig været bange for at spille personer, der grænser til det usympatiske, og det kan han da også gøre med ro i sindet, for takket være Jacks djævelske charme ender vi alligevel med at holde af ham. Faste rammer Melvin lever af at skrive drivende sentimentale kærlighedsromaner, men selv er han ikke ligefrem typen, der spreder kærlighed omkring sig. Han er ualmindelig grov i munden og sætter nærmest en ære i at fornærme alle, han kommer i nærheden af. Det går ikke mindst ud over hans rare nabo, den homoseksuelle kunstner Simon (Greg Kinnear). Som tvangsneurotiker er Melvin et udpræget vanemenneske. For at klare hverdagen har han lagt sit liv i særdeles faste rammer. Hver dag på samme tid spiser han på den samme cafe, hvor han insisterer på at blive betjent af den samme servitrice, Carol (Helen Hunt). Men der bliver vendt op og ned på Melvins rutiner, da Simon bliver overfaldet. Mens Simon kommer til hægterne igen, må Melvin tage sig af sin nabos mikroskopiske tæppetisser af en hund. Snart bliver Melvin også dybt involveret i Carols liv, og langsomt, men noget modvilligt, begynder han at kravle ud af sin skal. Prisbelønnet samarbejde Det viste sig at være en god ide, for Nicholsons veloplagte spil i ’Det bli’r ikke bedre’ gav ham endnu en statuette til kaminhylden. Også Helen Hunt modtog en Oscar for sin præstation som den jordbundne, varme Carol, der er en af de få, som tør give den giftige Melvin modspil. ’Det bli’r ikke bedre’ blev også Oscar-nomineret i kategorierne bedste mandlige birolle (Greg Kinnear), bedste film, bedste manuskript, bedste klipning og bedste musik. Medvirkende: Originaltitel:As Good as It Gets (1997) Instruktion:James L. Brooks THE CABERET Brian Roberts er engelsk sprogstudent. Han ankommer i begyndelsen af 30’erne til Berlin, og indlogerer sig på et pensionat, hvor han får Sally Bowles som nabo. Sally er sangerinde i Kit Kat Klub – et springbræt til den filmkarriere, hun drømmer om. Stemningen er på én gang hektisk og uvirkelig. I Kit Kat Klub er der fuld tryk på det ubekymrede natteliv. Udenfor kaster det dystre hagekors sine truende skygger ud over hele byen. Sortklædte bøller drager hærgende gennem Berlin. Alle, der ikke bøjer sig for nazisternes magt, er i fare. Men Brian har alt for travlt med at nyde livet sammen med Sally til at bemærke faresignalerne. Og i kabareten er der ingen problemer, dem lægger man fra sig i garderoben…
titel Carmen.Spansk film. Hvad er der mon blevet af den vidunderlige Laura del Sol? Spørgsmålet melder sig, fordi Carlos Sauras utrolig sensuelle flamenco-film Carmen fra 1983 nu får repremiere i en ny kopi, og det er jo i den, Laura del Sol danser partiet som Carmen over for koreografen Antonio Gades, mens den mesterlige guitarist Paco de Lucia spiller til.
|
Seneste kommentarer
Hej Tak for dine skønne malerier.jeg ville blive så glad hvis det bliver mig. Jeg er meget imponeret af din stil. Jeg har sommerhus i hvide sande. Der ville dit malerier høre hjemme ved pejsen.
MVH.R
Jeg er vildt imponeret af malerige .kunstner er hamonisk .god kreativitet.
Hej Oscar
Håber du har det godt. Jeg er netop flyttet til Vanløse efter en fejl flytning til præstø. Hvad er målene på ovenstående billede og hvad er prisen.
Kh Tinna Villesen
Må vi se det her på lørdag, Oscar?