Overskrift 1

JEG VISSER HER NOGLE AF MINE FAVORIT FILM , JEG HAR UNDLADT RIGTIG MANGE, MEN JEG HAR HER VALGT FILM SOM ER GLEMTE
ELLER ER MINDRE KENDTE , DE HAR ALLE NOGET SKÆVT  OG" ABNORM" OVER SIG
JEG HÅBER AT FILMENE KAN VÆKKE GLÆDE OG FORUNDRING.
mvh. OSCAR


Starter her med af de bedste film jeg har set i meget lang tid så den første gang 18.9. 2011 super manus kan kun sige at det var en meget glædelig oplevelse som jeg gerne deler med andre : )

Skriv en kommentar

Det Gode Hjerte (DVD)

179.95 DKK
 
Lagerstatus: På vej på lager   Leveringstid: 5-15 dage
Første gang på GUCCA? Klik her for hjælp
Kort Om Det Gode Hjerte
"Det gode hjerte" er islandske Dagur Káris amerikanske instruktørdebut og er et skævt og stilistisk drama med masser af hjertevarme, krøllet visdom og kulsort humor. Karakterskuespilleren Brian Cox er eminent og Paul Dano (Little Miss Sunshine og There Will Be Blood) viser, hvorfor han er en af indie-scenens helt store up-coming stjerner.

Dagur Kári er uddannet fra Den Danske Filmskole og står bag anmelderfavoritterne "Noi albinoi" og "Voksne mennesker". "Det gode hjerte" er nomineret til Nordisk Råds Filmpris 2010.

Lucas (Paul Dano) er havnet i en blindgyde. Han er ung, hjemløs og holder til i en papkasse under Brooklyn Bridge. Med en total mangel på tro på fremtiden prøver Lucas at tage sit eget liv, men som alt andet mislykkes det også.

På hospitalet er Lucas tvunget til at dele stue med særlingen Jacques (Brian Cox) - en gammel gnaven barejer, hvis usunde livsstil har kostet ham flere hjerteanfald. Jacques har ingen familie og med fare for at falde død om hvert øjeblik beslutter han sig for at tage Lucas under sine vinger, så han kan overtage biksen.

Lucas flytter ind og begynder en hektisk oplæring i baren, hvor der hersker en helt unik misantropisk atmosfære og hvor dystre filosofiske skævvridninger er del af charmen. Mod alle odds opstår et ejendommeligt venskab mellem Jacques og Lucas og alt tegner til at gå efter planen, lige indtil en drivvåd og ulykkelig stewardesse gør sin entré...
Originaltitel

THE GOOD HEART (DVD












titel. Who is baby jane (Gammel men god film)
Hvad blev der egentlig af Baby Jane?

Bag den ildevarslende titel finder man en barok psykologisk thriller om to celebrity-søstre, der begge går til grunde i en bizar, opslidende magtkamp. Superdivaerne Bette Davis og Joan Crawford, som i virkeligheden havde et notorisk rivaliserende forhold, spiller sammen for første og eneste gang.

Baby Jane Hudson var engang en berømt barnestjerne, der sammen med farmand optrådte på diverse varieté-teatre med sang og dans, mens hendes misundelige søster Blanche surmulede i kulissen. Som voksne er forholdet det omvendte: Blanche er blevet en feteret filmstjerne, mens Jane har mistet sit talent. I prologen aner vi, at Jane tilsyneladende påkørte søsteren i en rasende brandert, hvorefter Blanche blev invalid.

I deres alderdom bor de sammen i Rudolph Valentinos gamle Hollywood-palæ. Jane (Davis) er blevet en hysterisk, fordrukken furie, der fungerer som opvarter og sadistisk fangevogter for Blanche (Crawford), der er bundet til en kørestol. Alt imens ondskabsfuldhederne bliver grovere og grovere, forsøger Baby Jane at genopvække fordums storhed sammen med en forhutlet pianist (Victor Buono). Jane har - ligesom Gloria Swanson i Sunset Boulevard (1950) - mistet enhver realitetssans omkring sit eget talent og opfatter sig selv som en levende legende. Scenen, hvor hun øver sig på sin gamle kendingssang med dukkekjole og hæs, omtåget drankerrøst, er særlig skrækindjagende.

Alfred Hitchcock Præsenterer Sunset Boulevard
What Ever Happened to Baby Jane? (1962) er tydeligvis meget påvirket af Hitchcock, og instruktøren Robert Aldrich forsøger bestemt heller ikke at lægge skjul på sin inspirationskilde. Det tilbagevendende fokus på trappen associerer ofte til Psycho (1960), og Baby Jane havde næppe set dagens lys, hvis det ikke var for Hitchcocks skelsættende skrækfilm. Naboen hedder meget passende Mrs. Bates, ligesom en sidehandling med pianisten og hans mor er en åbenlys homage til Mesteren.

Bette Davis ligner og spiller som en afsindig drag queen med en respektindgydende mangel på forfængelighed, men det skingre overspil går heldigvis fint i spand med den overordnede barokke tone, og rollen som Baby Jane har en fremtrædende plads i filmkunstens store, ærværdige skurkegalleri; tragisk, skræmmende og morsom på samme tid. Joan Crawford er anderledes realistisk som den terroriserede Blanche og excellerer i den forpinte spillestil, som efterhånden blev hendes varemærke. Det er et klassisk møde mellem to giganter i amerikansk filmhistorie og optagelserne er naturligvis siden blevet mytologiserede med vilde rygter om de to divaer. Bette Davis skulle således angiveligt have sparket Joan Crawford så hårdt i hovedet under et fingeret slagsmål, at hun måtte sys, og Crawford fyldte på sin side lommerne med vægtlodder, så hun var ekstra tung, når Davis skulle slæbe rundt på hende. Det er svært at tro på, men this is the stuff that movie-dreams are made of.

Den unødvendigt lange spilletid (129 min) og en række åbenlyse urimeligheder i plottet (hvorfor råber Blanche ikke bare på hjælp ud af vinduet?) svækker helhedsindtrykket, men ellers er filmen en grusom fornøjelse fra ende til anden. Man kan ikke lade være med at gyse over, hvor mange tossede Baby Janes, der i virkeligheden bor bag Hollywood-paladsernes tykke mure.

Filmen blev en stor succes med 5 Oscar-nomineringer til følge (bl.a. til Bette Davis, som beskyldte Crawford for at stå bag, da hun ikke vandt). Robert Aldrich og Davis fulgte straks succesen op med den beslægtede Hush... Hush, Sweet Charlotte (1964) - også kendt som What Ever Happened to Cousin Charlotte?

 
 

Le Bal

a k a The Ball
1983-France/Italy/Algeria-Musical Comedy
N.Y. Times Review by Vincent Canby
PLOT DESCRIPTION
A unique look at the history of 20th century France as illustrated in popular culture, Le Bal is set in a Parisian dance hall and features no narrative, no dialogue, and no continuous characters. The film moves from one dance number to the next, as the music reflects the political and cultural tenor of the times, from the Popular Front of 1936 to the German Occupation of World War II, on to the breezy openness of the post-war era and the open rebellion and turmoil of May 1968, and finally closing in the early 1980s. A troupe of dancers portrays all the film's characters, with make-up and costume changes (as well as appropriate period music) indicating the different time periods. Directed by Ettore Scola , Le Bal was based on a stage production that was a great success in Europe. ~ Mark Deming, All Movie Guide


 
titel. Lenny Bruce. med Dustin  Hoffman.  Plot Outline:The story of acerbic 1960s comic Lenny Bruce, whose groundbreaking, no-holds-barred style and social commentary was often deemed by the Establisment as too obscene for the public. (more)


 
titel Midnigt cowboy fra ´69 holder bestemt endnu. ud over godt skuespil handler filmen om fortabte skæbner i new yorks jungle.
***** (fem af seks stjerner)


 
titel. Down by low.en varmt fængsel i New Orleans mødes Zack, en arbejdsløs DJ, alfonsen Zack og den altid muntre italienske immigrant Roberto. Trioen flygter sammen og kæmper sig vej gennem Louisianas sumpområder i jagten på et måltid mad..
Jim Jarmusch
(Skuespil, instruktion, produktion, manuskript, fotografi, klip, musik)
Print 
Født22.01.1953 (Akron, Ohio, USA)
Kendt forDown by Law (1986)
Dean Man (1995)
PriserCannes 2005 (Juryens grand prix)
Bodil 1988 (Bedste amerikanske film)
Robert 1988 (Årets udenlandske film)

Jim Jarmusch er født i Ohio, men er af tjekkisk-tysk-fransk-irsk herkomst. Han debuterede i begyndelsen af 1980’erne med den noget anstrengte lavbudget-film "Permanent Vacation" og brød igennem med ”Stranger Than Paradise” (1984), stadig et af de bedste eksempler på Jarmuschs helt egen minimalistiske, underdrejet humoristiske stil...
 

 
 
titel. The conversation Super film af coppola



 
Titel. Amarcord , min yndlings film af FILINI  super film, 30'ernes Italien vokser Titta op i en lille by, der vrimler med mere eller mindre excentriske indbyggere. Imens begynder fascismen at røre på sig, og Titta går fra at være dreng med barnets glæder til at blive ung mand med den voksnes syn på livet.

 


 
titel. city of god , Puha... Den brasilianske film "City of God" (originaltitel: "Cidade de Deus") er en film, som virkelig tager pusten fra en. Med dette enestående filmiske værk, har instruktør Fernando Meirelles givet Brasilien en solid og urokkelig plads på det filmiske verdenskort. Det er en blodig, dristig og yderst gennemført kollage af voldsomme historier, som alle finder sted i det samme område: Guds By - et brasiliansk slumkvarter, hvor hovedsageligt (ofte unge) desperate forbrydere og berygtede voldsbander huserer. Et sted som stadigvæk eksisterer i Brasilien den dag i dag.


 
 
titel, Rumble Fish

Men alligevel er Rumble Fish vitterligt en sand klassiker – en lydklassiker. Et must for enhver, der har ørene foldet ud, når de oplever en film. Når filmverdens førende lydfolk løfter sløret for deres største inspirationskilder, bliver Rumble Fish altid nævnt. Og det er der rigtig mange gode grunde til.

Den måske mest indlysende grund er filmens enestående samspil mellem lyd og musik. Den nye Rumble Fish-dvd – som klart kan anbefales fremfor den skrabede, støvede dvd-udgave, der er i distribution herhjemme – indeholder en kort, men informativ dokumentar om musikken, hvor komponisten Stewart Copeland – trommeslageren fra The Police – sidder side om side med lyddesigneren Richard Beggs bag en mixerpult og gennemgår filmens musik- og lydside og fortæller, hvordan tikkende lydeffekter og loopede reallyde (på gammeldags spolebånd!) udgør fundamentet for Copelands kreationer. Og hvordan Beggs ofte remixede Copelands kompositioner totalt, så de fik en helt ny effekt og passede ind i filmens univers. Det er med andre ord umuligt at sige præcist, hvor grænsen går mellem lyd og musik.

At komponist og lyddesigner optræder i tandem på denne måde, er noget af særsyn. For udenforstående kan det lyde ret absurd, men faktisk kniber det ofte i filmbranchen med at få etableret et tæt samarbejde mellem komponist og lyddesigner. Man skulle tro, det var indlysende, at disse to kreative kræfter sammen skaber det ultimative soundtrack, hvor lydeffekter og musik væves ind og ud af hinanden, men ofte ender det som en larmende konkurrence, hvor det gælder om at få sine elementer afspillet højest muligt i det endelige lydmix. Resultatet er at tordnende filmmusik konkurrerer med tordnende lydeffekter, og ofte hænger lydenes tekstur og klangunivers slet ikke sammen med musikkens ditto. Det er udtalt i flere af tidens Hollywood-blockbustere, der ofte er polstret med strygere og tjubang-effekter. Suk.

Men Francis Ford Coppola er gudskelov mindst lige så fokuseret på det lydlige udtryk som på det visuelle – måske fordi hans far er en hæderkronet komponist, som har lavet musik til en række af sønnikes film. I 70’erne var Francis medstifter af det californiske Zoetrope Studios, hvor noget af det vigtigste for ham var, at lydafdelingen fik de optimale betingelser med det nyeste og bedste tekniske udstyr. Coppolas navn optræder på en række af alle tiders ypperste lydfilm – han har instrueret The Conversation, Godfather og Apocalypse Now og produceret The Black Stallion, Koyaanisqatsi, THX-1138 og American Graffiti. I ekstramaterialet på Rumble Fish afslører multitalentet, at han oprindeligt havde tænkt sig selv at skrive musikken, men hans sønner anbefalede Copeland, og det viste sig at være det rette valg.

 
Filmens specifikationer
Original titel:Rumble Fish
Dansk titel:Motorcykeldrengen
Instruktør:Francis Ford Coppola
Medvirkende:
Rusty James Matt Dillon
Motorcycle Boy Mickey Rourke
Patty Diane Lane
Father Dennis Hopper
Cassandra Diana Scarwid
Steve Vincent Spano
Smokey Nicolas Cage
B.J. Jackson  Chris Penn
Midget  Laurence Fishburne
Patterson  William Smith


titel Bad timing Psykiateren Alex møder Milena til en fest og bliver besat af hende. De indleder et intenst og destruktivt forhold. Efter Milenas selvmordsforsøg fortæller Alex om deres forholdet til politiinspektøren Netusil, der undersøger sagen
Bad Timing
(1980)
Print 



Handling

Psykiateren Alex møder Milena til en fest og bliver besat af hende. De indleder et intenst og destruktivt forhold. Efter Milenas selvmordsforsøg fortæller Alex om deres forholdet til politiinspektøren Netusil, der undersøger sagen.
Medvirkende
Alex Linden
Milena Flaherty
Netusil
Stefan Vognic
Spradebasse
Amy
Oberst Taylor
Politimand
Konrad
Dr. Schneider
Gionvanni
Tjekkisk konsul
Art Garfunkel
Theresa Russell
Harvey Keitel
Denholm Elliott
Daniel Massey
Dana Gillespie
William Hootkins
Eugene Lipinski
Robert Walker Jr.
Ania Marson
Rudolf Bissegger
Hans Christian
Bag kameraet
InstruktionNicolas Roeg
ProduktionJeremy Thomas
ManuskriptYale Udoff
FotografiAnthony B. Richmond
KlipTony Lawson
MusikRichard Hartley


 
 titel: Leolo                                                                    MEGET EKSTREM men god
Skuespiller Maxime Collin. Canadisk-fransk udsyret sag fra 1992. En romafil dreng kommer i puberteten. Han har det ikke let. Faderen er sygeligt optaget af afføringsmønstre. Søstrene er af en anden verden, og moderen er bare fed. Filmen er smuk så det svider, skarp, poetisk surrealistisk og hvinende morsom...
 
 
 
 
 
 
 
TITEL : Man On The Moon
( 1999 )
Print 



Instruktion Milos Forman
Medvirkende Jim Carrey
Danny DeVito
Courtney Love
Paul Giamatti
Genre Komedie
Land USA
Biopremiere 17.03.2000
Dvd-premiere 23.01.2001
R.E.M. skrev i sin tid sangen "Man on the Moon" som en hyldest til komikeren Andy Kaufman - en anarkistisk joker, som balancerede på grænsen mellem vanvid og genialitet. Nu har veteraninstruktøren Milos Forman lånt titlen til sin filmbiografi med Jim Carrey i rollen som Kaufman.

» Flere faktaoplysninger
Gennemsnit
Scope (Jan Mouritzen): Jim Carreys mageløse onemanshow Milos Formans "Man on the Moon" er et farverigt, kalejdoskopisk portræt af den excentriske performancekunstner Andy Kaufman. I hovedrollen leverer kamæleonen Jim Carrey en fabelagtig præs...

» Flere anmeldercitater (i alt 1)
Gennemsnit 83%
(70 stemmer)
Ernie: "Milos Forman´s film om "Entertaineren" Andy Kaufman. Jeg synes at Forman har lavet en mesterlig film, det føles så realistisk at det er skræmmende. Andy Kaufmans inderste tanker er blevet noteret. (-Spoilers-) Forman som før..."


Det bliver ikke bedrer, jeg må overgive mig totalt har ikke moret mig så meget i lang tid : )

Et MUST : )

Det blir ikke bedre

Amerikansk komediedrama: 08. maj 2009 kl. 21:15 på DR1

Jack Nicholson har aldrig været bange for at spille personer, der grænser til det usympatiske, og det kan han da også gøre med ro i sindet, for takket være Jacks djævelske charme ender vi alligevel med at holde af ham.

Faste rammer
Det gælder også for det vittige og velskrevne komediedrama ’Det bli’r ikke bedre’. Her lægger Jack Nicholson krop til tvangsneurotikeren Melvin Udall, der ikke gør sig nogen anstrengelser for at skaffe sig venner.

Melvin lever af at skrive drivende sentimentale kærlighedsromaner, men selv er han ikke ligefrem typen, der spreder kærlighed omkring sig. Han er ualmindelig grov i munden og sætter nærmest en ære i at fornærme alle, han kommer i nærheden af. Det går ikke mindst ud over hans rare nabo, den homoseksuelle kunstner Simon (Greg Kinnear).

Som tvangsneurotiker er Melvin et udpræget vanemenneske. For at klare hverdagen har han lagt sit liv i særdeles faste rammer. Hver dag på samme tid spiser han på den samme cafe, hvor han insisterer på at blive betjent af den samme servitrice, Carol (Helen Hunt).

Men der bliver vendt op og ned på Melvins rutiner, da Simon bliver overfaldet. Mens Simon kommer til hægterne igen, må Melvin tage sig af sin nabos mikroskopiske tæppetisser af en hund. Snart bliver Melvin også dybt involveret i Carols liv, og langsomt, men noget modvilligt, begynder han at kravle ud af sin skal.

Prisbelønnet samarbejde
Med ’Det bli’r ikke bedre’ genoptog Jack Nicholson samarbejdet med instruktøren James L. Brooks, der stod bag ’Tid til kærtegn’, som udløste Nicholsons anden Oscar (den første fik han for ’Gøgereden’).

Det viste sig at være en god ide, for Nicholsons veloplagte spil i ’Det bli’r ikke bedre’ gav ham endnu en statuette til kaminhylden. Også Helen Hunt modtog en Oscar for sin præstation som den jordbundne, varme Carol, der er en af de få, som tør give den giftige Melvin modspil.

’Det bli’r ikke bedre’ blev også Oscar-nomineret i kategorierne bedste mandlige birolle (Greg Kinnear), bedste film, bedste manuskript, bedste klipning og bedste musik.

Medvirkende:
Melvin Udall: Jack Nicholson
Carol Connelly: Helen Hunt
Simon Bishop: Greg Kinnear
Manuskript: Mark Andrus og James L. Brooks

 

Originaltitel:

As Good as It Gets (1997)

Instruktion:

James L. Brooks



 
THE CABERET Brian Roberts er engelsk sprogstudent. Han ankommer i begyndelsen af 30’erne til Berlin, og indlogerer sig på et pensionat, hvor han får Sally Bowles som nabo. Sally er sangerinde i Kit Kat Klub – et springbræt til den filmkarriere, hun drømmer om. Stemningen er på én gang hektisk og uvirkelig. I Kit Kat Klub er der fuld tryk på det ubekymrede natteliv. Udenfor kaster det dystre hagekors sine truende skygger ud over hele byen. Sortklædte bøller drager hærgende gennem Berlin. Alle, der ikke bøjer sig for nazisternes magt, er i fare. Men Brian har alt for travlt med at nyde livet sammen med Sally til at bemærke faresignalerne. Og i kabareten er der ingen problemer, dem lægger man fra sig i garderoben…


 
 
titel Carmen.Spansk film.  Hvad er der mon blevet af den vidunderlige Laura del Sol? Spørgsmålet melder sig, fordi Carlos Sauras utrolig sensuelle flamenco-film Carmen fra 1983 nu får repremiere i en ny kopi, og det er jo i den, Laura del Sol danser partiet som Carmen over for koreografen Antonio Gades, mens den mesterlige guitarist Paco de Lucia spiller til.